W poprzednim artykule omówiłam czym właściwie jest wizja lokalna i w jaki sprzęt należy się zaopatrzyć, żeby jak najlepiej ją wykorzystać. W tej części poruszę kwestię tego na co trzeba zwrócić uwagę i kto powinien uczestniczyć w tym etapie preprodukcji.

Wizja lokalna – na co zwrócić uwagę?

Wygląd lokalizacji

Wygląd miejsca, w którym będziecie nagrywać ma ogromny wpływ na charakter powstałego filmu. Zastanów się czy nie należałoby wprowadzić w nim kilku zmian, na przykład posprzątać je, postarzyć, zmienić położenie mebli, dodać jakieś rekwizyty, które wniosłyby coś do historii, jaką chcecie opowiedzieć.

Źródła światła

Często filmowcy oprócz lamp wykorzystują światło zastane. Jednak należy zwrócić uwagę na to, że okna mogą powodować często zmianę oświetlenia w pomieszczeniu, dlatego może należałoby je kontrolować, wzmocnić lub wręcz przeciwnie całkowicie wyeliminować? Z jakim światłem w danej scenie masz do czynienia? Żarowym a może fluorescencyjnym? Kiedy odpowiesz sobie na te pytania to wtedy pomoże Ci to podjąć decyzję jakie lampy, blendy, ekrany itd. będą Ci potrzebne na etapie produkcji.

Parkowanie, załadunek i zaplecze

A jak z transportem ekipy i sprzętu na plan filmowy? Gdzie można zaparkować, aby nie stracić zbyt dużo czasu na dojście do samochodu? Jak możliwie najbliżej można podjechać, żeby dokonać rozładunku wyposażenia? Po przetransportowaniu je na plan, gdzie można je bezpiecznie zmagazynować? Jeśli przestrzeń jest drastycznie ograniczona dobrze przemyśl to czy wszyscy się pomieszczą wraz ze sprzętem i jeśli nie, to na jakie kompromisy będziesz musiał przystać. Te kwestie są bardzo ważne, a niestety często pomijane na etapie planowania.

Pozwolenia

Nie licz, że uda Ci się wraz z ekipą wejść gdzieś niezauważonym. Filmowanie nie tylko w miejscach prywatnych, ale i publicznych może wymagać pozwolenia czy zgody właściciela. Bez odpowiedniego pozwolenia ktoś może kazać Wam przerwać zdjęcia i wtedy nie masz innego wyjścia jak spakować manatki i wyjść. Z tego powodu zawsze myśl z wyprzedzeniem i działaj w 100% legalnie. Czasem wystarczy ustna umowa, jednak jeśli to tylko możliwe zabiegaj o pozwolenie na piśmie, poświadczone podpisem osoby upoważnionej do wydania takowej zgody.

Źródło zasilania

Podczas wizji lokalnej zwróć uwagę na położenie gniazdek elektrycznych, ponieważ prąd będzie niezbędny, żeby naładować ogniwa i zasilać urządzenia. Nawet jeśli niektóre (lub wszystkie) lampy są zasilane akumulatorami, przecież te kiedyś też się wyczerpią, prawda? Zastanów się czy nie będą Ci potrzebne przedłużacze a jeśli tak to ile, aby podłączyć wszystkie źródła światła.

Kto koniecznie musi wziąć udział w wizji lokalnej?

Producent i reżyser

Te dwie funkcje może pełnić jedna i ta sama osoba. Jeśli są to dwie różne osoby to ważne, żeby się ze sobą dogadywały i potrafiły czasem pójść na kompromis. Do zadań reżysera należy wstępne ustalenie z jakich punktów widzenia chcesz filmować, oraz jaki rodzaj sprzętu oświetleniowego będzie potrzebny.

Klient

Nie ma lepszej okazji na ostateczne omówienie szczegółów projektu niż właśnie podczas wizji lokalnej, kiedy projekt zaczyna nabierać realnych kształtów.

Szefowie ekipy technicznej

W zależności od rozmiarów przedsięwzięcia, budżetu może być konieczne zatrudnienie dodatkowych członków ekipy (fachowców od nagrywania dźwięku, oświetlenia). Jeśli tylko budżet i czas, jakim dysponują na to pozwala to weź ich ze sobą, co pomoże Ci w uniknięciu potem przykrych niespodzianek.

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułWizja lokalna | Od preprodukcji do ostatecznego ujęcia cz.1
Następny artykułNajciekawsze kanały na YouTube | Moi ulubieńcy cz.1
Hej, Nazywam się Julia i mam 16 lat! Jestem założycielką i administratorką tego bloga. Mam wielu przyjaciół i lubię poznawać nowych ludzi. Moimi pasjami są: fotografia, makijaż, wnętrzarstwo, dziennikarstwo, podróże, gry, motoryzacja i ten właśnie blog, który powstał po to, by dzielić się z wami moimi pomysłami i przemyśleniami. Założenie Nastogadki od dawna było moim wielkim marzeniem, ponieważ chciałam zrobić coś dzięki czemu będę mogła wyrazić siebie. Mam nadzieję, że moja praca Wam się spodoba.