Większość artystycznych dusz, kiedy jakiś pomysł wpadnie im do głowy najchętniej od razu biorą się do pracy. Jednak trochę ‘papierkowej’ roboty i planowania może nas potem uchronić od potencjalnych problemów na planie.

Oprócz zaplanowania budżetu, wypracowania koncepcji artystycznej, podjęcia decyzji odnośnie składu ekipy filmowej (przykładowo czy nie zbędny jest główny oświetleniowiec, inżynier dźwięku lub asystent kierownika produkcji czy ktoś inny może przejąć ich zadania) niezwykle ważną rolę pełni wizja lokalna. Często garść informacji z drugiej ręki lub zdjęć z danego miejsca nie wystarcza i profesjonalni filmowcy zawsze najpierw odwiedzają daną lokalizację, aby poznać zarówno jej zalety jak i wady.

Nie musisz ze sobą brać całego sprzętu jednak kilka rzeczy z pewnością Ci się przyda i pozwoli Ci w maksymalnym stopniu wykorzystać tą wizytę:

Aparat cyfrowy

Bez niego ani rusz. Niektórzy zabierają całe korpusy z zestawem obiektywów, inni zadowalają się lustrzanką z zoomem albo smartphonem. W jakim celu? Jedną z dwóch głównych przyczyn jest udokumentowanie ogólnego charakteru, wyglądu miejsca. Na takich zdjęciach powinny być pokazane szerokie ujęcia, na podstawie których będzie można określić wielkość pomieszczenia, okien, wysokość sufitu, zastane oświetlenie, kolorystykę a nawet fakturę niektórych powierzchni…

Wizja lokalna ma także na celu wstępną wizualizację ostatecznych ujęć, dlatego przeważnie podejmują się tego profesjonalni operatorzy. Różne kadry, ujęcia, perspektywy… Eksperymentuj!

Notatnik i długopis:

jak dla mnie obowiązkowo, bo przekazując ustnie informacje ekipie możesz jakąś pominąć jak np. położenie gniazdek elektrycznych lub po prostu zapomnieć. Dodatkowo niekiedy szkic lub rysunek poglądowy danego miejsca pomoże potem lepiej zaplanować ustawienie i ruch kamery.

Jeśli chcesz działać jak prawdziwy profesjonalista pokuś się o przygotowanie ‘pakietu informacyjnego’ dla każdego członka ekipy z garścią niezbędnych dla niego informacji, rysunków itp. Takie materiały z pewnością zmuszą ekipę do rozważań i zadawania pytań, które być może zwrócą twoją uwagę na kwestie, o których dotąd nie pomyślałeś.

Magnetofon, dyktafon:

robienie pisemnych notatek potrafi pochłonąć mnóstwo czasu, którego możemy nie mieć zbyt wiele, dlatego nagrywanie głosowych notatek jest świetną alternatywą. Dyktafonem (bez względu na jego jakość) możesz zarejestrować próbki dźwięku w każdym miejscu co pomoże Ci stworzyć sobie wyobrażenie odnośnie szumu tła, z jakim przyjdzie Ci się zmierzyć.

GPS, kompas, kalkulator pozycji słońca

Może w twojej produkcji głównym źródłem światła ma być słońce? Jeśli tak to z pewnością będziesz potrzebował wcześniej informacji o jego położeniu danego dnia o konkretnej porze. Takowych danych mogą dostarczyć Ci takie aplikacje jak: SunPath i Helios dla dowolnego miejsca na ziemi i to z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Stąd nasuwa się wniosek, że będziesz potrzebował GPS-u w celu dokładnego określenia położenia geograficznego danej lokalizacji.

Inklinometr to urządzenie, w które powinieneś się zaopatrzyć jeśli zależy Ci na określeniu długości rzucanych cieni.

Tester napięcia: Nie możesz z góry zakładać, że wszystkie gniazdka są sprawne, ponieważ może to skutkować tym, że przyjedziesz na plan z całym sztabem profesjonalistów a tu okaże się, że nie ma jak włączyć lamp, ponieważ prąd w gniazdkach nie płynie. Jak nie dopuścić do takiej sytuacji? Wystarczy prosty próbnik napięcia ze sklepu budowlanego, który pomoże Ci sprawdzić czy w gniazdkach płynie prąd i czy mają uziemienie. Jeśli do oświetlenia sceny niezbędne będzie kilka źródeł światła to rozsądnym będzie upewnienie się, że masz dostęp do głównej skrzynki elektrycznej i sprawdzenie jaką moc mają zamontowane w niej bezpieczniki, bo chyba nie chcesz doprowadzić do zwarcia, prawda?

Przyrząd do pomiaru odległości.

Do mniejszych odległości takich jak: wymiary drzwi, wysokość sufitu, odległości między meblami sprawdzi się klasyczna lub elektroniczna miarka.

Natomiast w przypadku większej skali pomocne mogą okazać się elektroniczny dalmierz lub nawet informacje widniejące na znakach drogowych.

Podczas wizji lokalnej może będziesz potrzebował przejrzeć budżet lub scenariusz, dlatego jeśli nie chcesz zabierać ich ze sobą w papierowej wersji zaopatrz się w wersję… elektroniczną np. na swoim smartphonie lub laptopie. Lepiej zabierz ze sobą telefon z zapisanymi numerami telefonów członków ekipy filmowej na wypadek gdybyś chciał się o coś zapytać.

W takim razie już wiesz w co musisz się zaopatrzyć, aby preprodukcja wyszła jak najlepiej. Już wkrótce ukaże się druga część artykułu, z której będziesz się mógł dowiedzieć na co zwrócić największą uwagę podczas wizji lokalnej.

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykuł,,Kształt wody”, czyli miłość wbrew naturze. Recenzja filmu
Następny artykułWizja lokalna | Od preprodukcji do ostatecznego ujęcia cz.2
Hej, Nazywam się Julia i mam 16 lat! Jestem założycielką i administratorką tego bloga. Mam wielu przyjaciół i lubię poznawać nowych ludzi. Moimi pasjami są: fotografia, makijaż, wnętrzarstwo, dziennikarstwo, podróże, gry, motoryzacja i ten właśnie blog, który powstał po to, by dzielić się z wami moimi pomysłami i przemyśleniami. Założenie Nastogadki od dawna było moim wielkim marzeniem, ponieważ chciałam zrobić coś dzięki czemu będę mogła wyrazić siebie. Mam nadzieję, że moja praca Wam się spodoba.