Jak napisać scenariusz filmowy.

W twojej głowie wykiełkował pomysł na film. Jak przekonać do niego resztę ekipy? Jak opisać to co siedzi w twojej głowie – twoją wizję, tak żeby wszyscy wiedzieli, jaki efekt chcesz ostatecznie osiągnąć? Dokonasz tego wszystkiego pisząc dobry scenariusz!

W świecie profesjonalistów to zadanie najczęściej spoczywa na scenarzyście. W przypadku produkcji niskobudżetowych osoba pisząca scenariusz jest jednocześnie producentem, reżyserem a nawet operatorem.

Mój znajomy, kiedy chciał wytłumaczyć mi istotę scenariuszu użył dość nietypowego porównania:

Z filmem jest trochę jak ze smacznym ciastem. Smaczne wypieki są wynikiem dobrych przepisów kulinarnych i geniuszu cukiernika. Takim przepisem na film jest dobrze napisany scenariusz, który opisuje wszystkie jego składowe w określonych proporcjach.

Cukiernik łączy różne składniki w całość, aby doznania smakowe osób zaproszonych na ciasto były jak najlepsze. W przypadku filmu, zamiast mąki, jajek, proszku do pieczenia mamy podstawowe elementy dobrego scenariusza: miejsce, bohatera oraz konflikt.

Oczywiście wielu z Was może potraktować takie porównanie za dziwne… ale sami przyznacie, że słaby film ogląda się równie ciężko, jak trawi się ciasto, które jest zakalcem.

Poniżej znajdziecie kilka przydatnych wskazówek, które ułatwią proces pisania Waszego scenariusza.

  1. Wybierz odpowiedni format strony:

Format to kartki A4 zadrukowane dwustronnie, nie zapomnij o ich numeracji.

2. Pisz czytelnie:

Nie ma to jak stary, dobry maszynopis, który powinniśmy stawiać sobie za wzór. W scenariuszu, czcionka ma być dość duża, przede wszystkim czytelna – wszelkie zawijasy, wymyślne czcionki są zbędne i mogą więcej zaszkodzić niż pomóc. Najlepszym wyjściem będzie Courier wielkości 12.

Wszędzie latające kartki mogą przyprawić o ból głowy. Dlatego lepiej zapobiegać takim sytuacjom i zbindować cały scenariusz, włożyć do segregatora lub spiąć spinaczem. Kieruj się zgodnie z dewizą: nieuporządkowany scenariusz to nieuporządkowane myśli i chaos na planie – a to kosztuje czas i pieniądze co jest szczególnie ważne w przypadku filmów niskobudżetowych.

Marginesy powinny wynosić 1,5 – 2 cm. Po podjęciu decyzji czy chcesz drukować jedno – czy dwustronnie koniecznie zaznacz odpowiednią opcję w ustawieniach, inaczej dodatkowy margines (1.5 cm) zrobi się nie w tym miejscu gdzie trzeba.

scanariusz
pixabay.com

Tworząc pierwszą stronę postaw na minimalizm i estetykę. Tytuł filmu, imię i nazwisko scenarzysty w zupełności wystarczy. Opcjonalnie możesz podać datę.

W POSZUKIWANIU SZCZĘŚCIA

Emila Brok

2012

Nagłówek sceny:
  • informuje o miejscu i czasie danej akcji (NOC, DZIEŃ, ŚWIT, ZMIERZCH), o tym czy akcja rozgrywa się wewnątrz pomieszczenia czy na zewnątrz (WNETRZE LUB PLENER)

  • może być pogrubiony albo podkreślony

  • oddziela kolejne sceny od siebie

  • pomaga nakreślić klimat, charakter ostatecznego ujęcia

Didaskalia podobnie jak w antycznym dramacie to opisy tego co możemy zobaczyć na ekranie – część wizualna filmu. Nie umieszczamy żadnych przemyśleń bohatera. Didaskalia to warty, hasłowy, obrazowy opis w czasie teraźniejszym zawierający najważniejsze elementy budujące akcję, atmosferę. Tu nie ma miejsca na popisy krasomówcze – kunsztem i talentem pisarskim możesz wykazać się w dialogach, które razem z didaskaliami tworzą tekst scenariuszu. Unikamy błędów językowych, neologizmów, wulgaryzmów.

WNĘTRZE. ŁÓŻKO – ZMIERZCH

Wieczorną porą na łóżku leży NIKOLA (około15 lat) i pisze w pamiętniku. Nagle, do pokoju wbiega jej brat, ADRIAN (około 9 lat) i wyrywa jej pamiętnik z ręki.

Imię bohatera jest niemal na środku strony, tak na oko 5 cm od lewego marginesu. Pod spodem kwestia bohatera (dialog) również mocno wcięta – około 4 cm od lewego i prawego marginesu. Wszelkie dodatkowe przypisy (to czy wypowiedź leci z offu, czy bohater ma krzyknąć albo szeptać itd.) umieszczamy pomiędzy nimi, używając kursywy.

NIKOLA

(krzycząc)

Natychmiast mi to oddaj!

WIELKIE LITERY – są zarezerwowane dla wszystkich ważnych, niespodziewanych rzeczy, wydarzeń, odgłosów, imion. W przypadku oddzielenia jednej sceny od drugiej można dać podwójny odstęp. Kiedy postać debiutuje to obok jej imienia w nawiasie umieszczamy jej wiek.

Pomiędzy poszczególnymi elementami powinny być odstępy wynoszące 1 wiersz lub standardowy automatyczny akapit.

Oczywiście możesz samodzielnie stworzyć szablon dokumentu z odpowiednimi marginesami, odstępami, wcięciami, akapitami itd. albo bawić się z tabulatorem i enterem i nie będzie to błędem. Jednak w żadnym razie nie używaj spacji do robienia odstępów, ponieważ na innym komputerze Tylko po co utrudniać sobie życie skoro istnieje masa dobrych (również darmowych) programów specjalnie przeznaczonych do pisania scenariuszy? Ja osobiście używam tego i jest on całkiem spoko.

Kilka cytatów, które zmieniły moje podejście do pisania scenariuszy na lepsze:

 

[…] Scenariusz to film na papierze. Scena po scenie, dialog po dialogu — wszystko co ważne. […] Scenariusz jest na początku. Scenariusz inspiruje reżysera, operatora, aktorów. Scenariusz daje kopa producentom do szukania kasy. Krótko mówiąc — scenariusz jest najważniejszy. […]”

[…] Zamknij oczy. Przypomnij sobie trzy swoje ulubione filmy. Już? Już. Prawda, że łatwo. Teraz przypomnij sobie trzy ulubione sceny z tych filmów. „No problemo”. Pstryk i masz je przed oczami. A teraz powiedz trzy ulubione kwestie z tych trzech ulubionych filmów. No i dupa. […] Wniosek? Scenariusz nie składa się ze słów. Scenariusz składa się z obrazów. Im szybciej to zrozumiesz tym lepiej dla twojego scenariusza. […]”

[…] Dobry scenariusz powinien stanowić zwartą strukturę nie do ruszenia. Z dobrego scenariusza nie można wyjąć ani jednej literki, bo inaczej całość się zawali. […] Jeżeli można wyjąć jakiś dialog albo postać, nie zmieniając wymowy filmu, to znaczy, że ten dialog, czy ta postać są po prostu niepotrzebne i należy je wywalić. […]”

[…] Pisz didaskalia tak jakbyś pisał do trzylatka. Proste zdania pojedyncze. Niewielki zasób słów. Lakonicznie, oszczędnie, obrazowo. Żadnej literatury, żadnych metafor, żadnych kunsztownych porównań i popisów krasomówczych. […]”


„[…] W miarę możliwości nie opisujemy montażu, ruchów kamer, sposobu filmowania, muzyki i tego typu rzeczy — to powinno się znaleźć w scenopisie, który jest sprawą reżysera i operatora. […] Scenarzystę obchodzi film, a nie technologia jego kręcenia. […]„

Źródło: – Piotr Wereśniak: „Alchemia scenariusza filmowego”;
– Robin U. Russin, William Missouri Downs: „Jak napisać scenariusz filmowy”.

Mam nadzieję, że te kilka wskazówek pomoże Wam w napisaniu waszego scenariusza, a film który dzięki niemu powstanie będzie ŚWIETNY!

Nazwa darmowego programu w którym możecie szybko napisać scenariusz: CELTIX. Sama na nim pracuje i jest całkiem fajny. Polecam

Nastogadka; Jak napisać scenariusz filmowy.

zobacz również:

Jak oświetlić plan filmowy? Więcej światła…