Fotografia portretowa

Ludzie są jednym z najpopularniejszych tematów fotografii. To jak fotografujesz innych po części świadczy również o Tobie. Przykładowo jeśli nałogowo fotografujesz sylwetki ludzi szerokokątnym obiektywem na dużej, otwartej przestrzeni, może to wskazywać na samotność, zagubienie. Za pomocą zdjęć portretowych można utrwalić ulotne chwile spędzone z rodziną, przyjaciółmi. Fotografia portretowa jest widoczna w telewizji, mediach społecznościowych, w postaci reklam przeróżnych produktów m.in. kosmetyków, zegarków, odzieży.

W poniższym artykule będzie mowa o kadrach, oświetleniu dowiecie się, jak prawidłowo ustawić się do zdjęcia, by wyglądać szczuplej, oraz dlaczego ostrość ustawiona na policzkach i uszach wpływa negatywnie na wymowę zdjęcia.

4 RODZAJE KADRÓW
fotografia portretowa
Nastogadka.eu

Plan pełny (ang. full shot) – cała sylwetka, postacie ukazane są od stóp do głów

fotografia portretowa

Plan amerykański (ang. american shot) – od kolan w górę

fotografia portretowa
Nastogadka.eu

Plan średni (ang. medium shot) – od pasa w górę

fotografia portretowa
Nastogadka.eu

Półzbliżenie (ang. medium close – up) – dolna krawędź zdjęcia przechodzi przez środek klatki piersiowej, widoczna głowa i ramiona

Powyżej zdjęcie wykonane podczas warsztatów fotograficznych w Oławie w siedzibie OCRS. Nastogadka jest współorganizatorem – zobacz więcej:

Fotografia portretowa – jak się ustawić?
  • Jeśli chcesz wyjść jak najszczuplej na zdjęciu to ustaw się do obiektywu pod lekkim kątem (w przypadku planu amerykańskiego i pełnego) i oderwij ramiona od tułowia, przecież nie są do niego przyklejone (chociaż niektórzy zachowują się jakby faktycznie były).

  • Jedna noga powinna być delikatnie wysunięta do przodu i zgięta a ciężar ciała powinien być oparty na drugiej.

  • większość ludzi już nie zdaje sobie sprawy z tego jak ludzka twarz jest niesymetryczna. Każdy z nas ma lepszy profil. Jak go odnaleźć? Wystarczy cyknąć kilka zdjęć każdego z profilów i podjąć decyzję który z nich po prostu lepiej wygląda.
Fotografia portretowa – gdzie ustawić ostrość?

Przez wiele lat wśród fotografów toczył się zażarty spór o to, gdzie ustawiać ostrość na portretach. Na kościach policzkowych, nosie, ustach, podbródku a może na kosmykach włosów? Problem wydaje się być rozwiązany. Odpowiedzią jest: na oczach. Pomimo tego, że niektórzy nadal zaciekle bronią nosów i policzków, to nie warto ich słuchać. Pożegnaj się z autofokusem, manualnie ustaw ostrość na oczach i naciśnij spust migawki a twarz osoby fotografowanej uzyska odpowiednią głębię i wyrazistość. Jeśli już jesteśmy na temacie oczu, to dotyczy ich pewna zasada, która dosyć często pomaga odróżnić amatora od profesjonalisty. Profesjonaliści często planują kompozycję tak, aby oczy modela znajdowały się na wysokości 1/3 kadru licząc od górnej krawędzi – zdjęcie zyskuje wtedy na wymowie i jest bardziej dynamiczne.

Fotografia portretowa – gdzie ustawić aparat?

Unikaj żabiej perspektywy jak ognia, większość ludzi wygląda wtedy mało atrakcyjnie (takie zdjęcia wydają mi się rodem wyjęte z horroru, brakuje tylko latarki oświetlającej twarz od dołu) chociaż należy pamiętać, że od każdej reguły istnieją wyjątki. Portrety zazwyczaj najlepiej wyglądają, jeśli zostaną wykonane aparatem przymocowanym do głowicy statywu znajdującej się na wysokości oczu modela. Z tego właśnie powodu fotografując dzieci, uklęknij i nie patrz na to, że możesz się przy tym trochę ubrudzić. Fotografia czasem wymaga poświeceń, tak to już jest.

Kompozycja a fotografia portretowa

Czasem kosztem ‘przystrzyżenia’ lub obciętego ucha można uzyskać bardziej dynamiczną, ciekawszą, emocjonującą kompozycję. Reklamy, internet i magazyny propagują profesjonalne zdjęcia portretowe, w których twarz wypełnia niemal cały kadr.

kształt nosa, fotografia portretowa
pixabay.com

Zobacz również:

Rodzaje kompozycji obrazu i podstawowe zasady fotografii

Oświetlenie planu zdjęciowego

Pamiętaj, że światło naturalne jest twoim największym przyjacielem! I nie mówię tutaj o popołudniowej ‘patelni’, kiedy słońce naprawdę mocno przygrzewa (na czole modela często pojawiają się kropelki potu) a promienie słoneczne padające na fotografowaną postać nadają jej nieatrakcyjnego wyglądu przez tworzenie ostrych, wyrazistych cieni w naturalnych zagłębieniach twarzy. Tylko o miękkim rozproszonym świetle, zapewniającym łagodną grę światłocienia. Gdzie je znajdziesz? W cieniu, pomieszczeniach, pod drzewami (liście świetnie rozpraszają światło).

fotografia portretowa

Jeśli wybrałeś pomieszczenia – to osobę fotografowaną postaw niedaleko okna najlepiej tego wychodzącego na północ tak, aby światło nie padało na modela bezpośrednio (i tu uwaga mogę cię zaskoczyć – czym okno brudniejsze tym lepiej bo światło będzie łagodniejsze). Jednak jeśli nie możesz takowego okna znaleźć, wtedy musisz pracować z tym co masz. Z odsieczą może przyjść cienka, foliowa zasłonka lub przezroczysta zasłonka prysznicowa! Nawet jeśli model / modelka zacznie się śmiać widząc, jak się z nią mocujesz to nie przejmuj się tym, efekty jakie osiągniesz za pomocą tej sztuczki są tego warte.

fotografia portretowa

Fotografowanie w cieniu (lub w pochmurny dzień) jak i zarówno w mocnym słońcu nie jest złe, ale hmm… w większości przypadków nie daje oszałamiających rezultatów. Twarz w pierwszym przypadku jest pozbawiona trójwymiarowości, chyba, że użyjesz blendy, stojąc po prawej albo lewej stronie modela tak, aby odbite światło oświetlało tylko jedną stronę twarzy i delikatnie tylko nachodziło na drugi policzek. Wtedy naturalnie po drugiej stronie utworzy się łagodny cień.

fotografia portretowa
Nastogadka
Jak ją ustawić?
Wprawdzie istnieją specjalnie statywy do blend, ale od czego ma się przyjaciół? Poproś swojego pomocnika, żeby ustawił ją dość nisko i odbijał światło do góry, jeśli próbujesz delikatnie rozjaśnić cienie powstające na twarzy modela. Jeśli blenda ma być kluczowym źródłem światła należy trzymać ją wysoko i stopniowo ustawiać pod kątem w dół dopóki odbite światło nie znajdzie się na twarzy modelki.

Zdziwisz się o ile lepsze możesz uzyskać portrety za wydatek rzędu około 120 zł. Podejrzewam, że w plenerze najczęściej będziesz korzystać z białej strony ekranu, daje najsubtelniejsze efekty, nie oślepia modela, nie powoduje mrużenia oczu (zamknięte oczy na zdjęciach są zmorą wielu fotografów, dlatego ja stosuję prostą, ale skuteczną metodę, pomimo,że dla wielu fotografowanych osób wydaje się co najmniej zabawna, mianowicie liczę na głos do trzech i naciskam spust migawki. Wtedy pomimo mocnego słońca na zdjęciu nikt nie ‘śpi na stojąco’). Blenda przydaje się w warunkach studyjnych czy w plenerze, kiedy potrzebne jest silniejsze, ostrzejsze światło. Natomiast złoty ekran ma mniejszy zakres zastosowań, nadaje się tylko i wyłącznie do zdjęć plenerowych i za jego pomocą wieczorami, można nadać odbitemu światłu bursztynową barwę, podobną do promieni zachodzącego słońca.

Dodatkowymi zaletami blend, jest ich bardzo mała waga oraz poręczność (można ją poskładać i włożyć do małego, płaskiego futerału).

Można by tak pisać godzinami o fotografii portretowej. Nie da się poruszyć wszystkich jej aspektów w jednym artykule, dlatego chce stworzyć cykl o tej tematyce i mam nadzieję, że po jego przeczytaniu Wasze zdjęcia będą jeszcze lepsze. 😉

nad morzem, fotografia portretowa
Nastogadka.eu

Fotografia portretowa; Nastogadka Julia

zobacz również:

Pentacon 1.8 50 vs Helios