Dziś przyjrzymy się książce pt. ,,Filmowanie lustrzanką cyfrową” + DVD

Autorzy: James Ball, Robie Carman, Matt Gottshalk, Richard Harrington

Rok wydania:

język orginału: angielski

język wydania: polski

Jeśli w czasie wakacji wybieram się w podróż nad Bałtyk to obowiązkowym przystankiem jest stoisko z przecenionymi książkami. Można tam znaleźć prawdziwe perełki, których nie kupisz nawet w wielkich, popularnych księgarniach i to w bardzo promocyjnych cenach. Książkę, o której za chwilę będzie mowa, kupiłam za 19.90 zł a jej cena na jednej ze stron internetowych, jakie przeglądałam wyniosła aż 80 zł – spora różnica!

Wraz z pojawieniem się na rynku lustrzanek cyfrowych z funkcją nagrywania w wysokiej rozdzielczości coraz więcej fotografów zaczęło dostrzegać zalety tego medium i postanowiło poszerzyć listę oferowanych przez siebie usług o wideofilmowanie. Książka pt. ,,Filmowanie lustrzanką cyfrową” ma im pomóc sprostać temu wyzwaniu.

Autorzy chcą przekazać jak najbardziej profesjonalne techniki – takie same, jakich uczy się w najlepszych szkołach filmowych i z jakich korzystają zawodowi filmowcy z całego świata! Dużo zdjęć, adresy stron internetowych, filmy instruktażowe, zróżnicowane czcionki i sprytny podział treści na części i rozdziały oraz liczne opisy, w których nie brak humoru, a także języka wideo – wszystko to składa się na łatwą do zapamiętania całość, pomimo obecności wielu nowych pojęć i zagadnień.

Filmowcy zdają sobie sprawę, że każdy dysponuje innym budżetem – większym lub mniejszym dlatego oprócz drogich, świetnych sprzętów przedstawiają też bardziej ekonomiczne rozwiązania. Do książki dołączona jest płyta DVD, na której znajdują się filmy instruktażowe, część ujęć zarejestrowanych podczas realizacji tego projektu. Gotowe projekty wraz z sekwencjami ujęć rozmieszczone są na osi czasu, stworzone w Final Cut Pro lub Premiere Pro oraz szablony i PDE-fy, które pomogą rozwinąć twój warsztat pracy związany z produkcją i postprodukcją filmową.

Uważam, że ta książka jest warta swojej ceny, ponieważ znajdziesz tam odpowiedzi na wszystkie nurtujące cię pytania, nawet jeśli aktualnie nie umiesz ubrać ich w słowa. I mogę z czystym sumieniem polecić ją każdemu kto spyta się mnie o profesjonalną książkę, która mogłaby pomóc mu wkroczyć w świat filmu.

Książka jest podzielona na 5 części, które dotyczą różnych aspektów tworzenia filmu.

Część 1 – Nowy sposób opowiadania historii

W tym rozdziale autorzy oswajają czytelnika z podstawowymi pojęciami ze świata filmowego. Tu dowiesz się jak zaplanować ujęcia, abyś łącząc je ze sobą, mógł stworzyć opowiadanie oraz poznasz rodzaje ujęć, ruchu kamery i różne perspektywy. Nauczysz się jak przygotować wstępny etap pracy – preprodukcję i na co zwrócić uwagę podczas wizji lokalnej.

Część 2 – Oświetlenie filmowe

Filmowcy wyjaśnią Ci, czym charakteryzują się następujące style oświetlenia:

  • filmowanie przy ograniczonej ilości światła

  • robienie zdjęć przy silnym świetle słonecznym

  • oświetlenie portretowe zapewniające właściwy wygląd osobom udzielającym wywiadu

  • wykorzystanie oświetlenia typu LED oraz kompaktowych źródeł światła

  • adaptowanie sprzętu fotograficznego na potrzeby produkcji wideo

  • samodzielne wykonywanie sprzętu oświetleniowego i akcesoriów, czyli lmapa CFL z softboxem DIY, ekran odbijający światło DIY i ściemniacz DIY.

Część 3 – sprzęt pozwalający rejestrować film i dźwięk

Omówione są w nim zagadnienia dotyczące wyboru obiektywów, włączając w to jasność optyki, obiektywów stałoogniskowych, używania mechanizmu follow focus, możliwości ręcznego ustawiania ostrości. Dowiesz się na co powinieneś zwrócić uwagę podczas wyboru aparatu przeznaczonego do kręcenia filmów. Kiedy zakupisz już dobrej klasy aparat i obiektyw nie możesz zapomnieć o solidnym podparciu. Autorzy pokażą Ci, jak ważny jest specjalny statyw do wideo z płynnie pracującą rozpórką, a także zwracają uwagę na bardziej zaawansowane akcesoria do stabilizacji aparatu, takie jak steadicamy, uprzęże, wózki kamerowe oraz krany, pozwalające wprawić lustrzankę w ruch – ale to już wyższa szkoła jazdy.

,,Ścieżka dźwiękowa zwiększa siłę oddziaływania historii urzekającej swym obrazem. W większości przypadków ma się tylko jedną szansę, by dobrze ją nagrać. Pomimo, że ścieżki audio miksuje się często w postprodukcji, nigdy nie możesz nie doceniać wagi dobrze nagranego dźwięku w plenerze lub w studiu. Rejestrowanie audio o nieodpowiednim poziomie głośności lub pełnego szumów i zakłóceń szkodzi treści filmu. ”W tej części poznasz podstawowe aspekty techniczne rejestracji dźwięku m.in. zaznajomisz się z różnymi pojęciami takimi jak: częstotliwość próbkowania, głębia bitowa, mikrofony pojemnościowe, krawatowe, kierunkowe i dynamiczne oraz kierunkowość kardionalna, hiperkardionalna itd.

Jaki sens ma nagranie nawet najlepszego materiału wideo, skoro możesz go utracić, jeśli go źle zarchiwizujesz. W tym rozdziale nauczysz się jak wybierać odpowiednią kartę pamięci, zapewniającą wystarczają szybki transfer danych oraz w jaki sposób wykonywać kopie zapasowe bezpośrednio na planie i zwiększyć bezpieczeństwo danych przechowywanych na różnych nośnikach.

Część 4 Postprodukcja

Jest ostatnim etapem pracy. Autorzy nauczą cię jak przetransferować nagrania na szybkie dyski pozwalające na edycję materiału wideo. Objaśnią na czym polega etap przygotowywania ujęć poprzez ich przekodowanie i dopasowanie klatkarza. Na płycie DVD znajdują się warsztaty poruszające wszystkie niezbędne etapy obróbki materiału filmowego. Zdobędziesz wiedzę, jak profesjonaliści za pomocą manipulacji kolorem i ekspozycją uzyskującą niezwykłe rezultaty.

Jak tworzyć płyty DVD i dyski Blu-ray, kompresować filmy, by można było je publikować w internecie na takich serwisach, jak Vidmeo, YouTube i Facebook? Jak wyciągnąć pojedynczą klatkę z filmu – na te i wiele innych pytań znajdziesz w tym rozdziale odpowiedź.

Część 5 Twórcze poszukiwania

Są dwie metody tworzenia ruchomych obrazów za pomocą cyfrowej lustrzanki. ,,Pierwszy sposób, animacja poklatkowa, to klasyczna technika animacyjna wykorzystywana w produkcjach telewizyjnych i w filmie, a także w reklamach. Druga metoda, ekspozycja poklatkowa, polega na ukazaniu jakiegoś wydarzenia, rozgrywającego się przez dłuższy czas, w formie skróconej do kilkuminutowego filmu. W obu rozdziałach poznasz praktyczne aspekty stosowania tych technik, dzięki czemu będziesz mógł spróbować swoich sił w obu tych formach”.

Czy zachęciłam Was do jej przeczytania? Mam nadzieję, że tak …

FILMOWANIE LUSTRZANKĄ … : Nastogadka
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułMea culpa – Ja chciałbym tylko być sobą
Następny artykułGadka Starego Dziadka ,,Nie mam czasu!”
Hej, Nazywam się Julia i mam 16 lat! Jestem założycielką i administratorką tego bloga. Mam wielu przyjaciół i lubię poznawać nowych ludzi. Moimi pasjami są: fotografia, makijaż, wnętrzarstwo, dziennikarstwo, podróże, gry, motoryzacja i ten właśnie blog, który powstał po to, by dzielić się z wami moimi pomysłami i przemyśleniami. Założenie Nastogadki od dawna było moim wielkim marzeniem, ponieważ chciałam zrobić coś dzięki czemu będę mogła wyrazić siebie. Mam nadzieję, że moja praca Wam się spodoba.